Thursday, August 28, 2014

Back to school

...harmi vaan että yliopisto ei oikeastaan ole koulu. Mutkun toi otsikko on niin ihanan kliseinen ja puhki kulutettu ja muutenkin sulosen ärsyttävä, että halusin kumminkin välttämättä käyttää sitä.

Muttajoo, mulla olisi muutakin tekemistä, mutta tänne kirjoittaminen inspiroi juuri tällä hetkellä enemmän. :) Tää viikko on ollut tosi kiireinen, kun oon rampannut junalla joka päivä Helsinkiin ja takaisin, mutta kuvia ei ole oikein mistään (paitsi jostain ruoista ja artsusta XD), niin en oikein tiedä mitä kirjoittaisin... Oon nyt joka tapauksessa enemmänkin kuin vain teoriassa opiskelija, wohoo. \o/ ...ei tosin sillä, että luennot tai vastaavat olisi vielä alkaneet, mutta orientaatioviikko on ainakin ollut ihan hauska tähän mennessä. Paljon mukavia ihmisiä ja ihanan vähän tutustumisleikkejä. :') Ainoa huono puoli on ollut se, että olin viime viikolla flunssassa = oon edelleen ihan nuhainen ja ääni on maassa ynnä muuta ihanaa. Niin ja tietty myös se, että oon niin suuntavaistoton ja huonomuistinen, etten vieläkään muista missä kaikki yliopiston rakennukset sun muut on ja mistä niihin pääsee sisään, mutta ehkä mä joskus opin ne. Toivottavasti.


Yliopistosta puheen ollen, kävin tänään ostamassa ensimmäiset oppikirjani. Kuvan kirjojen yhteishinta Suomalaisessa oli about 80e. ...mjoo, ehkä ihan hyvä että hain sitä opintolainaakin. :___D Vähän ärsytti ostaa noita (koska ne oli niiiin kalliita), kun oon päntännyt Minna no Nihongon kakkososan ties kuinka monta kertaa, mutta toisaalta mun kielitaito on hyyvin epätasainen, joten noissa kirjoissakin on ihan varmasti jotain mitä en tällä hetkellä muista/osaa. Tosta puuttuu vielä muutama kirja, joista toisen ajattelin jättää ostamatta ja toisen menen kohta etsimään jostain netin syövereistä.

Kielitaidosta puheen ollen, ensi viikolla alkaa JLPT-ilmoittautuminen ja mun olisi tarkoitus mennä tänä vuonna suorittamaan kakkostaso. Harry Potterin lukeminen sujuu aikalailla ongelmitta, niin ajattelin että voisin päästä ton läpi...? :D 

 
Pakko muuten mainita, että vaikka ilmottaudun jo kakkostasolle (ja aion läpäistä sen!!), niin se ei tarkoita että mun japani olisi mitenkään kovin korkeatasoista. Tai siis, JLPT:tä ajatellenhan mulla on ihan ok taidot, koska ymmärrän japania ja osaan (periaatteessa) lukea - en tosin aina muista juuri oikeaa lausumistapaa, mutta kanjeista pystyy päättelemään merkityksen +  jos mulle annetaan vaihtoehdot (kuten jlpt:ssä) niin keksin yleensä aina oikean lausumistavankin. :D Kielen tuottaminen sitten... Kännykällä/koneella menee kilometriviestitkin, mutta käsin en osaa kirjoittaa välttämättä edes kaikkia katakanoja. Ja puhuminenkin menee vähän miten sattuu, kokemuksen mukaan kaikista sujuvimmin izakayassa istuessa. :D
Niin ja vielä sekin, että kun usein japania opiskelleet tuntuu osaavan nää kohteliaammat desumasut paremmin, niin mun taas on tosi vaikea kytkeä kohteliampaa puhemoodia päälle, vaikka se teoriassa sujuukin. Plus vielä se, että draamojen ansiosta mulla on esim. romanssisanastot  hyvin hallussa, mutta moni muu (esim. opiskeluun liittyvä) sujuu vähän vaihtelevammalla menestyksellä.

Mutta se japanista tältä erää, kirjottelen ehkä aiheesta lisää sitten kun nää yliopiston kurssit sun muut alkaa. :)


Syy miksi mun pitää päästä Helsinkiin asumaan asap: junalla tullessa mulla on aina liikaa ylimäärästä aikaa, joka tarkottaa sitä että väistämättä menen shoppamaan mun opintotukia pois. Vaikka nehän pitäs säästää Japanin matkaan. D: (juu olen esimerkillinen opiskelija)

Luulin saavani Helsinki-asuntoni avaimen vasta ensi maanantaina hoasiin jonottamalla, mutta sainkin eilen viestin tämän hetkiseltä asukkaalta ja saankin ko. avaimen jo lauantai-iltana. \o/ Tää tosin tarkoittaa sitä, että 1) joudun menemään Helsinkiin ylihuomennakin ja 2) mun pitää jotenkin saada joku sängyntapainen muilutettua sinne asuntoon ennen maantantain ja sunnuntain välistä yötä. Nyt kun mulla on mahdollisuus välttää aamuyöllä herääminen (mulla on ens maanantaina japania klo 8:15), niin todellakin haluan hyödyntää sitä. :D

Anyways, nyt häivyn jonnekin tästä koneelta, koska mun pitää lähteä huomenna n. klo 8 junalla. o/

No comments: